diumenge, 27 de març de 2016

Apunts de literatura catalana: Els segles XVI-XVIII


LA LITERATURA DELS SEGLES XVI-XVIII

EL RENAIXEMENT

De l’humanisme al Renaixement

·         A l’Edat Mitjana:
·         Ramon Llull → impuls lingüístic i literari
·         sXV (segle d’or), alt nivell → narrativa: Tirant lo Blanc + poesia: Ausiàs March = aparició 
Humanisme

·         El Renaixement:
·         Es fonamenta en l’Humanisme (corrent filosòfic que fa una anàlisi del món centrada 
en l’home)
·         Florida de les arts
·         Descobriments científics i tècnics

·         A Itàlia:
·         Redescobriment de les obres clàssiques perdudes
·         Estudi a fons del grec
·         Reivindicació de Plató
·         Gramàtica llatina com a model
·         Imitació
Ø  Cultura renovada
Ø  Factor d’identitat per als italians
Ø  Constitució d’una llengua i una literatura sòlides

La qüestió de la llengua

·         Equiparació llatí-llengües vulgars
·         Redacció de gramàtiques
·         Edició d’autors modèlics
·         1412: introducció dinastia Trastàmara
Ø  Pèrdua de la consciència lingüística
Ø  Matrimoni Reis Catòlics > política castellanocèntrica
·         L’humanisme que ve d’Itàlia no es consolida del tot a Catalunya




Situació crítica de la literatura catalana
·         Col·lapse de la quantitat i qualitat de la producció literària en català
·         Pèrdua de confiança en la llengua pròpia
·         Dificultat d’expressar-se en castellà, d’adaptar-se a la nova influència
·         Continuïtat de l’època medieval: certàmens de poesia trobadoresca
·         Manca d’un estil literari modern
·         La llengua usada té un aire antic, s’autodenomina “llemosí”
·         Paral·lelament, és molt important el conreu de la literatura popular i tradicional
·         Separació nivell popular-nivell culte > mala còpia de la llengua medieval
·         sXVI: “siglo de oro” castellà

La forma literària del diàleg renaixentista
·         Cristòfor Despuig (1510-1561/80): “Los col·loquis de la insigne ciutat de Tortosa”
·         Es publica al sXIX
·         Gènere procedent de Grècia
·         To col·loquial
·         Construcció artística molt elaborada, que intenta argumentar o persuadir
·         Eina didàctica
·         Diàleg entre 3 personatges que expressen les seves idees sobre diverses qüestions




EL BARROC

La sensibilitat barroca
Renaixement:
·         Entusiasme
·         Època centrada en la millora i la perfecció humanes

·         Guerra dels Segadors (1659)
·         Guerra de Successió (1705)
·         Bandolerisme
·         Censura: rigorisme crític
Barroc:
·         Pessimisme
·         Crisi de valors
·         Decepció
·         Evasió de la realitat

Conseqüències:
·         Estancament literari
·         Inseguretat

La literatura i l’estètica barroca
·         Contrast, antítesi, paradoxa
·         Gust per la bellesa i per la lletjor
·         Llenguatge efectista i enginyós
·         Temes: reflexió sobre la mort, interès pel pas del temps, fugacitat de la vida, sentit fatalista 
de l’existència

Francesc Vicenç García
·         1578/1579-1623
·         Autor excel·lent de sonets i formes castellanes
·         Estil elegant i elaborat
·         Satíric i burlesc, irreverent
·         Pornografia, estatologia

Francesc Fontanella
·         1622-1682/83)
·         “Lo Desengany”: poema dramàtic en 2 actes, ambientació bucòlica i pastoril, conflictes 
amorosos Venus-Vulcà i Mart, integra reflexió i diversió, barreja realitat i ficció



EL NEOCLASSICISME I LA IL·LUSTRACIÓ

El Neoclassicisme

·         Sobretot a França, finals sXVII
·         Pensament racionalista burgès + defensa de l’absolutisme polític
·         Literatura:
o   Retorn a les normes clàssiques (rigor formal)
o   Personatges heroics
o   Funció alliçonadora, finalitat moral
o   Afany de versemblança i racionalisme
o   Cultiu sobretot de la poesia (faula i sàtira) i del teatre (comèdia i tragèdia)
·         Tragèdia neoclàssica: Jean Racine (1639-1699)
o   Descripció de les passions humanes
o   Regla de les 3 unitats:
§  Acció: tema únic, contemporani (comèdia) o històric i llegendari (tragèdia)
§  Lloc: un sol escenari, amb decorats senzills
§  Temps: un sol dia
o   Obra en 5 actes: plantejament (1), conflicte (3) i desenllaç (5)
·         Comèdia: Jean Babtiste Poquelin, “Molière” (1622-1673)
o   Actor professional
o   Farsa, comèdia, ridiculització de costums i vicis
o   Defensa de la llei natural, la raó, la tolerància, la lliure educació
o   Atac a l’autoritarisme
o   Les precioses ridícules (1659), L’avar (1668), Tartuf (1664)
o   Don Joan (1666): la llibertat i el llibertinatge, la crítica del matrimoni de conveniència

 
Teatre isabelí, Shakespeare (1564-1616)                     Teatre neoclàssic, Molière (1622-1673)

·         Context català:
o   Guerra de Successió (1702-1714): conflicte bèl·lic després de la mort de Carles II; 
enfrontament entre Carles d’Àustria i Felip d’Anjou, nét de Lluís XIV; 
Felip V implanta l’absolutisme borbònic
o   Decrets de Nova Planta (1707-1716): lleis sancionadores que anul·len les institucions 
catalanes (Generalitat, Consell de Cent...) i promulguen l’ensenyament i la justícia només 
en castellà
o   Repressió generalitzada contra el català: dificultats per al desenvolupament del 
Neoclassicisme
·         Menorca: dominada pels austriacistes entre 1708 i 1802, amb parèntesis.
·         Joan Ramis (1746-1819)
o   Historiador, jurista i erudit menorquí
o  

Lucrècia (1769):
§  L'any 509 aC, Roma estava sota el jou del rei de Roma, que aboleix 
la constitució i abusa del poble; el seu fill Tarquino viola Lucrècia, esposa fidel 
del general Col·latino, i ella se suïcida; Brutus, company de Col·latino, jura 
venjança davant el cadàver de Lucrècia: provoca la revolta contra el tirà i s'instaura 
la República Romana.
§  Tema: necessitat de la llibertat dels pobles i de la revolta contra els tirans





La Il·lustració
·         Il·lustració:
o   Època de les “llums”
o   “Enciclopedisme”
o   Desenvolupament de les idees
o   Avenç en el terreny de la indústria, de la tècnica, de la ciència 
(màquina de vapor de Watt el 1769)
·         Incidència lent i superficial a Catalunya, procés no gens sòlid
·         Sobretot en l’anàlisi històrica:
o   Redescobriment de la personalitat catalana
o   S’escriu en castellà
o   Plantejament d’idees que recolliran els intel·lectuals de la Renaixença 
del s XIX



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada