El poema de la rosa als llavis, Joan
Salvat-Papasseit
|
El segle XX: política i societat
1914
Durant la Primera Guerra Mundial (1914-1918) es produeix
la Revolució Russa, i per primera vegada
s’aplica a Europa un model social radicalment diferent,
el socialista, que s’oposa a la concentració del poder en les classes altes i
propugna la repartició de la riquesa. A més a més, els pactes resultants de la
signatura de pau i els moviments nacionalistes desenvolupats a Europa
configuren alguns estats nous, com Finlàndia, Polònia o Txecoslovàquia, i
comença a ser retocat el mapa colonial del món.
Mentrestant,
a Catalunya es viuen un anys de prosperitat econòmica durant la Primera Guerra
Mundial, perquè la proximitat amb Europa possibilita que la indústria catalana
proporcioni als països en guerra armament i recursos alimentaris i industrials.
Pel que fa a la política catalana, continua marcada per la voluntat de les
forces polítiques catalanistes d’obtenir autonomia i institucions pròpies. La
Lliga Regionalista, amb el lema «Per Catalunya i l’Espanya gran» i sota la
direcció de Cambó, pretén intervenir en la política espanyola per solucionar
des de l’estat els problemes que la burgesia viu a Catalunya. La Mancomunitat
de Catalunya representa un pas endavant en el procés descentralitzador,
estroncat, però, per la dictadura de Primo de Rivera (1923-1930). A més, el
crack de la borsa a Nova York, i la consegüent crisi econòmica de 1929, provoca
el replantejament de l’economia de mercat lliure a nivell mundial.
1931
Quan l’any 1931 es proclama la II República espanyola,
el partit hegemònic a Catalunya és Esquerra Republicana, més populista i
radical que la Lliga. En un context Europeu amb Mussolini a Itàlia i Hitler a
punt d’accedir al poder a Alemanya, la II República representa per a Catalunya
l’obtenció d’un Estatut d’Autonomia (1932) i una institució de govern
autonòmic: la Generalitat. El cop d’estat del 18 de juliol de 1936 anul·la les
eleccions democràtiques del mateix any guanyades de forma aclaparadora pel
Frente Nacional de Manuel Azaña i desencadena la guerra civil (1936-1939), que
dóna pas a la llarga dictadura franquista (1939-1975). Els primers anys són els
més durs, a causa de l’aïllament internacional i la penúria econòmica. No
s’aconsegueix el suport econòmic dels EUA fins als anys 50.
1945
Paral·lelament, el final de la segona gran guerra
divideix el món en dos blocs i assenyala la seva reestructuració política:
Europa perd l’hegemonia politicoeconòmica tradicional, es desencadena un procés
de descolonització que dóna lloc a nous estats a Àfrica i Àsia, i cadascuna de
les dues potències desenvolupa el seu arsenal armamentístic i crea els
organismes militars que li han de donar suport.
Malgrat
la dificultat que ocasiona la superació de les destrosses de la guerra, la
recuperació econòmica és ràpida, i al bloc occidental es desenvolupen les grans
multinacionals que dominaran el panorama econòmic de la societat consumista del
segle XX.
A
Espanya el franquisme suprimeix les llibertats i els drets democràtics i
sindicals. Durant la dictadura s’intensifica el centralisme estatal i es
prohibeixen les manifestacions culturals en català. Els intel·lectuals o bé
s’exilien, sobretot a França, Mèxic i l’Argentina, o bé lluiten des de
l’interior per obtenir més marges de llibertat. La cultura catalana és
perseguida, prohibida i condemnada, i sobreviu en la clandestinitat i en els
petits i escassos àmbits de tolerància que la legalitat vigent permet.
1960
Als anys seixanta s’inicia la recuperació econòmica de
l’Estat i s’intensifica el flux d’immigrants procedents de les zones més pobres
de l’Estat cap a les grans ciutats. En la clandestinitat es van reorganitzant
els partits polítics i els sindicats. Es creen plataformes diverses per a la
defensa de la cultura catalana, com edicions 62, fundada aquest mateix any, el
moviment de cançó protesta de la Nova Cançó o l’organització de defensa de la
llengua Òmnium Cultural.
Durant els anys 60 es produeixen al món una sèrie de
canvis en la sensibilitat, en les formes de vida i en la moral a causa del
desenvolupament econòmic, polític, social i cultural. És el moment de la
irrupció de la música rock anglosaxona, del moviment hippie i en general de la modificació de les modes i el gust a
través dels mitjans de comunicació de massa.
Durant els anys 70 es produeixen canvis polítics
importants, com ara la caiguda de formes de govern totalitari i l’augment de
les llibertats personals. A l’Estat espanyol, l’oposició al règim és
més forta i generalitzada. Cal esperar la mort del dictador perquè s’iniciï
oficialment la transició democràtica.
1975
L’any 1975, mort el general Franco, s’inicia la reforma
política que ha de menar cap al restabliment de la democràcia. Se celebren eleccions democràtiques i
s’aprova la Constitució espanyola, que permet l’elaboració dels estatuts
d’autonomia i el restabliment de les institucions d’autogovern, com són la
Generalitat de Catalunya, la Generalitat Valenciana i el Consell Insular.
Durant
els anys 80 es desenvolupa el procés de democratització social a partir de les
primeres eleccions democràtiques de 1977. Aquest procés va tenir una sèrie de
fites polítiques que fonamenten les bases de la societat actual. Cal destacar
l’aprovació de la Constitució espanyola (1978), l’aprovació dels estatuts
d’autonomia a Catalunya (1979), València (1982), Balears i Aragó (1983), etc.
Així mateix, la incorporació d’Espanya al Mercat Comú Europeu (1986) va trencar l’aïllament en què havia viscut el
país des de 1939, a la fi de la Guerra Civil, i va iniciar el camí cap a
l’actual Unió Europea. Així mateix, el desenvolupament legal va regular la
cooficialitat, juntament amb el castellà, de la resta de llengües de l’estat i
va dictar les lleis que les introduïen en el sistema educatiu. Així, es van
aprovar les lleis de normalització lingüística a València i Catalunya (1983), i Balears (1986). El mateix
procés legislatiu es va esdevenir a Galícia i al País Basc.
En
l’àmbit dels mitjans de comunicació, l’inici de les emissions de TV3 (1983) i
les de Canal 9 (1989) va possibilitar l’accés de la ciutadania a la producció
audiovisual en la llengua pròpia, i una major oportunitat de conèixer-la en el
cas dels castellanoparlants. També la producció literària es va veure afavorida
per unes possibilitats majors de publicació i de difusió de les obres, gràcies
a les iniciatives de les institucions públiques i privades. La proliferació de
premis literaris convocats per ajuntaments, entitats culturals, editorials,
etc., va donar suport al treball literari de les noves generacions.
Gràcies
als diversos processos de recuperació, institucionalització i normalització de
la cultura i la llengua pròpies (1914-1925, Mancomunitat de Catalunya;
1931-1936, Segona República Espanyola; des de 1975 fins al moment actual, amb
la implantació d’una monarquia parlamentària), la ciutadania pot expressar-se
lliurement en la seva llengua, té accés a la cultura i no existeix la censura.
La instauració actual d’un sistema polític democràtic a l’Estat espanyol ha
permès engegar de nou la normalització cultural.
La revolució cultural al món actual
L’augment de la població, el replantejament de
l’economia de mercat lliure a partir de la crisi de 1929, així com els canvis
provocats en els terrenys de la comunicació i el transport són potser allò que
més condiciona els nous costums i els nous nivells de difusió de la informació.
Als
anys vint es generalitza l’ús de la ràdio i als cinquanta el de la televisió.
Cal pensar també, en relació amb aquest tema, en la importància del cinema com
a important mitjà d’expressió artística i alhora producte d’oci de masses des
de principis de segle i fins a l’actualitat.
La
darrera revolució cultural s’inicia en la dècada dels vuitanta amb la difusió
de la informàtica, que suposa una nova etapa de l’era de la informació. Els
costums de tota la societat començaran a canviar a poc a poc, fins que amb la
generalització de l’ús d’internet als anys noranta del segle XX s’aconsegueix
emmagatzemar grans quantitats d’informació, que es poden enviar a l’instant a
l’altra punta de món. El concepte de consum cultural també s’anirà transformant
fins a esdevenir una nova realitat: cinema a casa, llibres digitals,
enciclopèdies virtuals, descàrregues il·legals de llibres, cançons i
pel·lícules...
La poesia actual
A grans trets, durant el període d’entreguerres, la
poesia occidental es divideix en dues
grans tendències: l’avantguardista i la postsimbolista. En primer lloc, les
onades avantguardistes es van expandint successivament per Europa amb les
propostes estètiques revolucionàries que vam veure en unitats anteriors: el
Cubisme i els cal·ligrames de Guillaume Apollinaire, el Futurisme de Tomasso
Marinetti, el dadà de Tristan Tzara i, sobretot, el Surrealisme de Louis Aragon
o Paul Éluard. En segon lloc, la poesia postsimbolista, depurada, obscura,
minoritària, densa i carregada de referències culturals, té com a màxims
representants poetes com T. S. Eliot, R. M. Rilke, Paul Valéry, Jorge Guillén i
Giuseppe Ungaretti.
Més
endavant, en oposició a aquesta poesia avantguardista o simbolista, d’altres
poetes formulen la necessitat d’una tercera via: la poesia lligada a la
problemàtica social contemporània, escrita en un llenguatge col·loquial:
Vladimir Maiakovski, Bertolt Brecht i Pablo Neruda són representants d’aquest tipus
de poesia. A Catalunya aquesta tendència coincideix amb els anys de la cançó
protesta i dels textos reivindicatius de les llibertats perdudes durant la
dictadura franquista.
Cap
al darrer terç del segle XX, quan ja s’ha aconseguit restablir la democràcia,
es consolida la preferència pels temes que afecten l’individu i no tant la
col·lectivitat. L’individu s’explica des de l’experiència personal, des de
l’anècdota quotidiana, i es tendeix a l’exhibició del jo poètic, amb una
actitud que ja no és rebel ni traumàtica, sinó que conté tan sols algunes dosis
d’ironia. La ciutat és descrita en els aspectes més ombrívols (carrers
solitaris, bars plens de fum…) i és freqüent el joc entre la realitat i la
fantasia, entre la vigília i el somni. El realisme líric d’aquests
poetes marca una tendència que evolucionarà cap a un realisme sentimental i tou
que s’explica en el context de la societat de l’espectacle com a mostra de
l’autocomplaença de la cultura occidental.
A la
poesia catalana veiem més o menys reflectides totes aquestes tendències en els
noms següents:
·
A principis de segle XX, una
dualitat fonamental entre aquestes tendències aparentment enfrontades:
•
El Noucentisme serè i arbitrari de
Josep Carner i Jaume Bofill i Mates
•
La rauxa surrealista, cubista o futurista
de Josep Vicenç Foix, Joan
Salvat-Papasseit o Josep Maria Junoy
·
Més endavant, la continuïtat dels
esquemes noucentistes, amb autors com Tomàs Garcés o Marià Manent, autors d’una
poesia elegant i pulcra.
·
La poesia postsimbolista, que prové
de Carles Riba i continua amb Bartomeu Rosselló-Pòrcel, Joan Vinyoli i Màrius Torres.
·
La lírica metafísica i existencial
de Salvador Espriu, amb el seu estil personalíssim.
·
La poesia dels anys seixanta, més
realista, quotidiana i crítica, que té el màxim exponent en l’obra de Gabriel
Ferrater i en la qual sobresurten poetes com Pere Quart, Vicent Andrés
Estellés, Miquel Martí Pol i alguns aspectes de l’obra de Vinyoli i Espriu. A
la poesia realista el poeta es presenta com un home més i fa reflexions de
caràcter cívic vàlides per a tota una col·lectivitat.
·
Els nous valors poètics, entre els
quals cal destacar Narcís Comadira i Enric Casasses.
Context de les avantguardes: el primer terç del segle XX
El nou món industrial,
emergent a Europa durant els darrers decennis del segle XIX i els primers del
XX, va tenir una repercussió profunda en la societat, en la literatura i en
l’art. Els descobriments i els invents, com ara l’electricitat, el telèfon, les
màquines, l’automòbil, l’aviació o el cinema, van ser possibles gràcies al
desenvolupament científic i tecnològic; d’altra banda, les ciències socials,
humanes i de la salut, que també maldaven per assolir uns criteris científics,
van generar un ampli ventall d’idees, experiències i propostes (el socialisme
utòpic, el marxisme, la psicoanàlisi, l’estructuralisme…) que compartien
l’afany de progrés científic i social.
Davant aquesta allau de canvis, es van perfilar dues
tendències antagòniques en la literatura i l’art: la conservadora, que
continuava els models literaris anteriors, i la renovadora, que s’oposava als
models tradicionals i buscava les novetats i l’experimentació artística. Així,
els moviments d’avantguarda van ser un conjunt de tendències artístiques i
literàries renovadores, sorgides a Europa al llarg del primer terç del segle
XX. Aquests corrents estètics eren una manifestació de la crisi de la societat
occidental, les contradiccions de la qual van conduir a la Primera Guerra
Mundial (1914-18), escenari tràgic de la rivalitat econòmica i política entre les
potències industrials europees sorgides arran de la industrialització.
L’acabament d’aquesta guerra va coincidir amb el moment
de màxima plenitud de les avantguardes, que, amb una incidència especial a
França i a Itàlia, van dominar el decenni dels anys vint i quasi van
desaparèixer a partir de 1930. Així mateix, la fi de la Primera Guerra Mundial
va polaritzar la societat europea en dues posicions ideològiques contràries: el
feixisme i el comunisme, l’enfrontament de les quals va abocar primer a la guerra
civil espanyola (1936-39) i després a la Segona Guerra Mundial (1939-45).
Els moviments d’avantguarda van proclamar la ruptura amb
els models artístics i morals tradicionals, i ho van fer amb una actitud de
protesta i subversió contra l’ordre social dominant en les societats
industrials desenvolupades, és a dir, contra la societat capitalista i els
esquemes culturals elaborats per la burgesia. Es mostraven com a inconformistes
socials i buscaven, doncs, noves formes d’expressió, assimilaven elements d’altres
cultures llunyanes, incorporaven objectes de la societat industrial a la
creació artística i feien un ús literari de les troballes freudianes, com ara
el conreu de l’escriptura automàtica o les metàfores d’origen oníric.
Els moviments d’avantguarda
Les
manifestacions artístiques i culturals més importants del període
d’entreguerres són els moviments d’avantguarda. La barbàrie bèl·lica que ha
viscut Europa posa de manifest, als ulls de molts intel·lectuals europeus, els
aspectes negatius de la societat burgesa.
Els
moviments d’avantguarda formulen nous models culturals, potencien valors com la
irracionalitat, l’absurd, l’instint, la incoherència i la descomposició. Els
moviments d’avantguarda actuen en tots els camps de l’art, però són
especialment revolucionaris en el de les arts plàstiques. Per primera vegada en
tota la història de la pintura o l’escultura es trenca amb l’element figuratiu,
es descompon.
S’anomena Avantguarda
el moviment artístic i cultural que, durant la segona i la tercera dècada del
segle XX, s’enfronta als pilars bàsics de la cultura burgesa (ordre,
disciplina, racionalitat, lògica, art numèric, etc.), després que aquests,
arran de la Primera Guerra Mundial, entrin en una gran crisi. L’Avantguarda
promou la ruptura amb les convencions bàsiques de l’art i manté un esperit de
lluita. Aquesta actitud dóna lloc a corrents i realitzacions artístiques
diverses però que tenen
en comú les característiques següents:
- Conceben l’art com una
experimentació i, per tant, assagen noves formes. Pel que fa a la
literatura, per exemple, juguen amb la tipografia o la disposició del
text, introdueixen el dibuix i les formes plàstiques en poesia, etc. En
les arts plàstiques, l’abstracció substitueix la figuració. Destrueixen
voluntàriament les formes artístiques tradicionals.
- Introdueixen l’element
irracional en l’art, influïts per les teories psicoanalítiques de Freud.
Valoren els somnis, les combinacions fortuïtes, l’absurd.
- Divulguen la seva
actitud en manifestos públics polèmics i provocatius.
- Valoren tot allò que
és nou i original i que pot ser emblema de futur: l’esport, la tècnica,
les màquines.
El futurisme va ser el terme
que va encunyar l’italià Filippo Tommaso Marinetti en el Manifeste du
futurisme, publicat en Le Figaro (1909), per a designar el moviment
artístic i literari basat en les característiques de la societat industrial i
futura. És una generació literària que se sent fascinada pel progrés tecnològic
i els nous invents, així com també per l’esport, la velocitat, el valor, el
perill, la guerra, l’anarquisme... Així, en els textos futuristes sovintegen
paraules com ara avió, grua, radiador, bombetes de llum,
flexos, esquí, futbol, natació, etc.
Formes úniques de continuïtat en l’espai, d’Umberto Boccioni (1913)
D’altra
banda, el cubisme va aparèixer primer en la pintura, i va ser el quadre de Pablo
Picasso Les senyoretes del carrer d’Avinyó el que el va iniciar el 1907,
i es va estendre fins a 1914, amb una interpretació nova de l’espai on
dominaven les línies i les formes geomètriques. Com en la pintura, el cubisme
literari va provar de desintegrar l’aparença uniforme de la realitat per
reconstruir-la des d’altres punts de vista més personals. Així, el francès
Guillaume Apollinaire inventa el cal·ligrama, poema
que combina les paraules amb els efectes visuals i tipogràfics a fi d’expressar
una subjectivitat major.
Paisatge d’Horta d’Ebre, de Pablo
Picasso (1909).
Tristan
Tzara va iniciar el dadaisme a Zuric el 1916, durant la Primera Guerra Mundial. Els
dadaistes compartien l’actitud de revolta artística contra la guerra europea,
centrada en la destrucció de l’art, la bellesa i la crítica literària
tradicional. L’estètica dada, paraula inspirada en una onomatopeia
infantil, proposava l’elaboració conscient d’una poesia incoherent, mitjançant
l’escriptura automàticai el trencament de la sintaxi, la morfologia i la
puntuació. Els dadaistes pretenien mostrar la irrealitat de la societat burgesa
i van atacar la moral, la raó, la lògica, l’objectivitat i la ciència,
mitjançant l’ús de l’absurd, l’atzar, el subconscient i l’humor. Proclamaven la
llibertat absoluta de l’artista, la transgressió i la ruptura, per la qual cosa
barregen escultura, pintura i poesia en els collages, poemes visuals, objectes,
etc.
A
París, Tristan Tzara va entrar en contacte amb André Breton i Paul Éluard, els
artistes que més tard van fundar el surrealisme i van establir les bases de l’escriptura automàtica, és a dir, de
l’escriptura que seguia el dictat del pensament sense cap control de la raó.
LHOOQ, de Marcel Duchamp (1919)
El
surrealisme, també anomenat superrealisme, es va originar a França a partir del
dadaisme, de l’aportació d’André Breton amb l’escriptura automàtica i dels
contactes, a Viena, amb el psicòleg Sigmund Freud. Així, la psicoanàlisi i el
món dels somnis van ser decisius en el primer manifest surrealista de 1924, un
document que atacava la moral, la raó, la lògica, el realisme i el bon gust; en
canvi, s’hi defensava la imaginació, la llibertat, els somnis i els elements
meravellosos.
Les
troballes del surrealisme es van incorporar tant a la literatura com a les arts
plàstiques, amb l’obra de pintors com Hans Arp, Max Ernst, André Masson, Joan
Miró, Salvador Dalí, René Magritte i Pablo Picasso.
Dali à six ans
soulevant avec précaution la peau de l'eau pour observer un chien dormir à
l'ombre de la mer, de Salvador Dalí (1950)
Les avantguardes a Catalunya
Els moviments
d’avantguarda es van concretar en la nostra literatura en una reacció contra el
classicisme, la mesura i la pretensió d’objectivitat del Noucentisme, però les
avantguardes hi van tenir un desenvolupament fragmentari, amb poca cohesió i
escassa continuïtat a causa de l’arrelament de l’ideari noucentista, l’acord
dels escriptors noucentistes amb l’ordre social burgès, l’aïllament dels
avantguardistes i l’evolució posterior d’aquests autors.
Durant la primera etapa (1916-1925), l’aparició de l’obra
de Joan Salvat-Papasseit a Barcelona, les primeres publicacions de Josep Vicenç
Foix, Joaquim Folguera, Josep Maria Junoy, entre d’altres, van iniciar
l’estètica futurista. També hi van contribuir les revistes Trossos (1916)
i Un enemic del poble (1917-1919), la primera exposició individual de
Joan Miró a les galeries Dalmau (1918), etc. El dadaisme també hi va tenir
seguidors, com ara els redactors de la revista 391 (1917). A més a més,
el grup de Sabadell (1923) va iniciar l’activitat amb obres i actes provocatius
i humorístics.
A
partir de 1925 i fins a la Guerra Civil, es va produir l’esclat més important
de l’avantguardisme català. Es tractava d’un grup d’artistes amb un marcat
caràcter d’agitació cultural (Dalí, Montanyà, Gasch), que actuaven com a
revulsiu social mitjançant la provocació. El Manifest groc (1928),
signat per Dalí, Gasch i Montanyà, atacava la literatura del moment, els
concerts o la poesia de Maragall, i defensava els temes propis del futurisme:
les màquines, l’esport, el music-hall, el cinema, la velocitat, etc. El
1925 es va publicar un article de Josep Vicent Foix a la Revista de poesia on
va proposar el surrealisme com a alternativa i una altra revista L’Amic de
les Arts, va ser un dels
més importants canals de difusió del surrealisme, on també va col·laborar
Federico García Lorca.
Malgrat
la pràctica desaparició dels moviments d’avantguarda cap als anys 30, encara hi
va haver, aïlladament, una certa continuïtat en moviments concrets com ara
l’anomenat teatre de l’absurd. Després de la guerra civil espanyola (1936-39) hi va haver
una represa de les avantguardes, protagonitzada sobretot pel grup Dau al Set dels Salons
d’Octubre a les Galeries Laietanes. A partir de 1960, l’experimentació
avantguardista es va traslladar a altres camps com el cinema, la música i els
còmics.
Joan Salvat-Papasseit: vida i obra
1894: neix a
Barcelona. Conegut sobretot com a poeta, és autor també d'articles, manifestos
i altres proses de caire polític i social. Té una infància desafortunada, la
seva vida és intensa i marcada per una tuberculosi que l'acaba conduint
precoçment a la mort.
1901: el seu
pare, fogoner de vaixell, mor d'accident en alta mar, i ell passa a viure a
l'Asilo Naval Español, instal·lat a la corbeta Mazarredo; més tard l'acull la
corbeta Consuelo i després la Tornado, totes atracades al port de Barcelona.
1906: sent el
desig d'incorporar-se a l'Església i comença a créixer el seu idealisme, que
anys més tard desemboca en acràcia.
1907: entra
d'aprenent en una adrogueria i, més endavant, en un taller d'escultura
religiosa. Vol aprendre l'ofici, però s'ha de resignar a fer tasques rutinàries
al taller. En les estones lliures escriu pensaments de caràcter polític.
L'ànsia de conèixer l'ofici l'anima a fer unes classes d'escultura a la Llotja.
1911: freqüenta la parada de llibres vells que el llibreter Emili Eroles té al mercat de Santa Madrona. Allí, es reuneix sovint amb el bibliògraf Antoni Palau i amb Joan Alavedra en una mena de tertúlia. Amb aquests amics es troba també a l'Ateneu Enciclopèdic Popular i constitueixen el primer nucli contestatari anomenat Grup Antiflamenquista Pro-Cultura, en la línia de l'activisme pamfletari i revolucionari.
1912: inicia el festeig amb Carmen Eleuterio i Ferrer, amb qui es casa el 1918. Els anys anteriors al seu matrimoni, Salvat queda influït per les idees anarquistes i socialistes, signades per Gorki i Nietzsche. Amb el seu amic, Joan Alavedra, assisteix a les classes que el doctor Jordi Rubió ofereix als Estudis Universitaris Catalans. Coneix Daniel Cardona, un dels dirigents carismàtics de l'independentisme radical i s'introdueix en els cercles nacionalistes. Durant aquest període col·labora en publicacions de caire anarquista i revolucionari.
1911: freqüenta la parada de llibres vells que el llibreter Emili Eroles té al mercat de Santa Madrona. Allí, es reuneix sovint amb el bibliògraf Antoni Palau i amb Joan Alavedra en una mena de tertúlia. Amb aquests amics es troba també a l'Ateneu Enciclopèdic Popular i constitueixen el primer nucli contestatari anomenat Grup Antiflamenquista Pro-Cultura, en la línia de l'activisme pamfletari i revolucionari.
1912: inicia el festeig amb Carmen Eleuterio i Ferrer, amb qui es casa el 1918. Els anys anteriors al seu matrimoni, Salvat queda influït per les idees anarquistes i socialistes, signades per Gorki i Nietzsche. Amb el seu amic, Joan Alavedra, assisteix a les classes que el doctor Jordi Rubió ofereix als Estudis Universitaris Catalans. Coneix Daniel Cardona, un dels dirigents carismàtics de l'independentisme radical i s'introdueix en els cercles nacionalistes. Durant aquest període col·labora en publicacions de caire anarquista i revolucionari.
1914: s'afilia
a les Joventuts Socialistes i col·labora a La Justicia Social de
Reus; sovinteja els locals bohemis; entra a la redacció de la revista Los
Miserables i adopta el pseudònim Gorkiano, per la fascinació que li
han produït els llibres de Maxim Gorki. Aplega bona part d'aquests articles
a Humo de fábrica (1918).
1915:
treballa—com diu al poema "Nocturn per a acordió"— de vigilant
nocturn al port.
1916: publica
l’article "Un pueblo, Portugal" aparegut a “Los Miserables” i és
condemnat a dos mesos i un dia de presó. Després segueix col·laborant en
revistes d'aquest tipus, com ara “Sabadell Federal”, inicia en
castellà “Glosas de un socialista” i comença a escriure poemes en
català.
Emili Eroles i Joan Alavedra presenten el jove Salvat a Eugeni d'Ors,
amb el qual comparteix l'aversió pública contra la Guerra Mundial. Precisament
és d'Ors qui el presenta a Santiago Segura, el propietari de les Galeries
Laietanes, on el poeta entra a treballar com a encarregat de la secció de
llibreria, cosa que li proporciona una certa estabilitat econòmica.
Coneix el pintor i teòric Torres-Garcia i l'artista uruguaià Rafael
Barradas, que l'introdueixen en el món de les avantguardes: el futurisme i el
vibracionisme.
1917: apareix
el primer número de la revista de títol ibsenià “Un enemic de Poble. Fulla de
subersió espiritual”, amb la qual per primera vegada, Salvat-Papasseit disposa
d'un espai propi per difondre les seves idees i aprofita per publicar uns
aforismes titulats "Mots-propis".
Comença a deixar enrere la seva etapa més combativa i, a poc a poc, es
va forjant el poeta avantguardista. Per les Galeries Laietanes passen des
d'escriptors de formació clàssica noucentista fins a autors que seran els
capdavanters de l'avantguarda catalana, com J. V. Foix, Josep Maria Junoy i
Joaquim Folguera.
Publica el seu primer poema "Columna vertebral: sageta de
foc" i ideològicament es decanta cap al que ell anomenarà Divina
Acràcia, és a dir, que comença a desvincular-se del pensament polític.
1918: edita l'únic número de la revista “Arc Voltaic”. En aquesta publicació, d'influències futuristes, ja apareix el títol del primer llibre de poemes: Poemes en ondes hertzianes. L'estiu d'aquell any, arran d'una grip, comença a manifestar-se en el poeta una tuberculosi, que el durà sis anys després a la mort. Santiago Segura li ofereix casa a Sitges, on s'estableix la parella acabada de casar. Més tard fa una cura de repòs en una masia de Matadepera.
1918: edita l'únic número de la revista “Arc Voltaic”. En aquesta publicació, d'influències futuristes, ja apareix el títol del primer llibre de poemes: Poemes en ondes hertzianes. L'estiu d'aquell any, arran d'una grip, comença a manifestar-se en el poeta una tuberculosi, que el durà sis anys després a la mort. Santiago Segura li ofereix casa a Sitges, on s'estableix la parella acabada de casar. Més tard fa una cura de repòs en una masia de Matadepera.
1919: neix
Salomé, la seva primera filla. Això l'anima a escriure les proses
infantils Els nens de la meva escala,
editades a la revista “La Mainada” (1921).
Aviat torna a les Galeries Laietanes i comença un període de gran
activitat. Fa noves coneixences (Tomàs Garcés, Xavier Nogués, Joaquim Sunyer,
Josep Maria López-Picó) i enceta una nova etapa com a llibreter i editor.
Publica el seu primer llibre, Poemes
en ondes hertzianes (1919), on és ben clara la seva fascinació per
autors com Marinetti, els futuristes italians i, encara més, Apollinaire.
1920: breu estada a París, fet que influeix en el llibre L'irradiador del port i les gavines. Col·labora assíduament en la pàgina de lletres d'”El dia de Terrassa” i publica com a pamflet “Contra els poetes en minúscula. Primer manifest futurista català”.
1920: breu estada a París, fet que influeix en el llibre L'irradiador del port i les gavines. Col·labora assíduament en la pàgina de lletres d'”El dia de Terrassa” i publica com a pamflet “Contra els poetes en minúscula. Primer manifest futurista català”.
1921: edita
la revista “Proa”, de la qual només sortiran dos números, i col·labora
a “La Publicidad”. Apareix el seu segon llibre de poemes, L'irradiador del port i les gavines.
El desembre d'aquell mateix any és internat al sanatori de La Fuenfría,
a Cercedilla, Madrid, des d'on escriu els poemes plens d'exaltació nostàlgica
de Catalunya de Les conspiracions (1922).
1922: publica
Les conspiracions i neix Núria,
la seva segona filla. Però la malaltia avança i Salvat-Papasseit comença un
peregrinatge per diferents sanatoris d'Andorra i la Catalunya Nord. Tot i la
malaltia, fa plans esperançadors i la seva activitat no s'atura. Publica La gesta dels estels (1922).
1923: El
poema de la rosa als llavis.
1924: mor la
seva filla Núria; la tuberculosi pulmonar de Salvat-Papasseit entra en una fase
crítica i el visiten els amics escriptors i pintors, a alguns dels quals mostra
poemes inèdits que guardava sota el coixí. Mor el 7 d'agost de 1924, a casa
seva, al carrer de l'Argenteria, de Barcelona. Apareix Óssa menor (1925) en una edició
pòstuma.
La seva poesia ha estat musicada per diversos cantautors catalans i ha
estat traduïda a diferents idiomes. Tant la seva persona com la seva producció
han estat objecte de nombrosos números monogràfics a revistes i homenatges.
Evolució de la poesia de Salvat-Papasseit
1919: Poemes en ondes hertzianes, il·lustrat per Rafael Barradas i Joaquim Torres-Garcia, expressa la descoberta futurista i la recerca d'una poètica personal
1921: L'irradiador del port i les gavines és continuador
de l'anterior però on s'aprofundeixen les troballes del futurisme.
1922: Les conspiracions conté vuit poemes
d'inspiració nacionalista escrits durant la seva estada al sanatori de La
Fuenfría (Cercedilla).
1922: La
gesta dels estels, mostra de poemes. Inicia un procés de mitificació de la
realitat quotidiana a través de l'elegia i l'enyor.
1923: El
poema de la rosa als llavis, poema unitari de tema amorós.
1925: Óssa Menor, fi dels poemes d'avantguarda,
amb dibuixos de Josep Obiols, aparegut pòstumament i on el poeta abandona el
fet quotidià per endinsar-se en l'angoixa i la proximitat de la mort.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada