Activitats de pronoms febles
per a 1r de Batxillerat:
1 Corregeix les oracions incorrectes:
El Roderic es va acabar de
seguida la sopa i va demanar més.
Encara que aquell home tingui un
mapa del parc Güell a les mans no crec que sàpiga com es va perquè el barri
últimament ha canviat molt.
La Gertrudis s’ha de canviar les
ulleres. De lluny no veu gaire bé.
M’agraden molt els macarrons,
però ja tinc prou.
Solució:
El Roderic es va acabar de seguida
la sopa i en va demanar més / va demanar-ne més.
Encara que aquell home tingui un
mapa del parc Güell a les mans no crec que sàpiga com s’hi va perquè el barri
últimament ha canviat molt.
La Gertrudis s’ha de canviar les
ulleres. De lluny no hi veu / s’hi veu gaire bé.
M’agraden molt els macarrons, però
ja en tinc prou.
2 Digues la funció sintàctica del sintagma
subratllat i substitueix-lo per un pronom feble:
Pobrissó, sembla poca-solta.
El trobo poca-solta.
Avui no em trobo gaire bé.
L’Abelarda no és gaire
arriscada.
En Fermí és a Màlaga de
vacances.
L’Ernestina és molt amiga meva.
La Grunilda escriu a les seves
amigues.
L’Escipió escriu atabalat.
Surt un avió cap a
Mallorca.
Solució:
Pobrissó, sembla poca-solta:
Atr; Ho sembla.
El trobo poca-solta: CPred;
L’hi trobo.
Avui no em trobo gaire bé:
CCM; Avui no m’hi trobo; Avui no m’hi trobo gaire.
L’Abelarda no és gaire
arriscada: Atr; L’Abelarda no ho és gaire.
En Fermí és a Màlaga de
vacances: CCL; En Fermí hi és de vacances.
L’Ernestina és molt amiga meva:
Atr; L’Ernestina ho és.
La Grunilda escriu a les seves
amigues: CI; La Grunilda els escriu.
L’Escipió escriu atabalat:
CPred; L’Escipió hi escriu.
Surt un avió cap a
Mallorca: Subj; En surt un cap a Mallorca.
3 Completa les oracions amb dos pronoms febles:
Ens agradava molt el mirall de la botiga i vam pensar de comprar ______ un d’igual per a casa.
Si han fet la feina de l’escola
els permeto que juguin amb l’ordinador una estona i després _______ trec.
No cal que li deixi cap bolígraf a
la Maria Eugènia perquè sempre em pren el meu. I costa molt que ______ torni!
Si t’agraden els dàtils ______
compraré uns quants per sopar, de postres.
Li agrada molt llegir, però se’n
va anar de vacances sense cap llibre i com que l’havia de visitar ______ vaig
dur dos que m’havien agradat molt.
L’avi t’ha demanat la gorra, oi?
Doncs porta______ de seguida!
Aquests pantalons no et queden
bé, Calpurni, canvia______ per uns altres.
Has vist aquests dibuixos que
tenen els teus alumnes? Doncs jo ______ vaig regalar. M’agrada fer caricatures
i sempre ______ demanaven quan feia classe.
Solució:
Ens agradava molt el mirall de la
botiga i vam pensar de comprar-nos-en / comprar-n’hi un d’igual per a casa.
Si han fet la feina de l’escola
els permeto que juguin amb l’ordinador una estona i després els el trec.
No cal que li deixi cap bolígraf a
la Maria Eugènia perquè sempre em pren el meu. I costa molt que me’l torni!
Si t’agraden els dàtils te’n
compraré uns quants per sopar, de postres.
Li agrada molt llegir, però se’n
va anar de vacances sense cap llibre i com que l’havia de visitar li’n vaig dur
dos que m’havien agradat molt.
L’avi t’ha demanat la gorra, oi?
Doncs porta-la-hi de seguida!
Aquests pantalons no et queden bé,
Calpurni, canvia-te’ls per uns altres.
Has vist aquests dibuixos que
tenen els teus alumnes? Doncs jo els en / els els vaig regalar. M’agrada fer
caricatures i sempre me’n / me’ls demanaven quan feia classe.
4 Substitueix per pronoms
febles els CD i CI de les oracions que segueixen:
He fet un regal a la meva germana.
He fet el regal a la meva germana.
He fet molts regals a la meva germana.
He fet molts regals a les meves germanes.
He fet uns quants regals a les meves germanes.
He dut els regals a les meves germanes.
He dut els regals als meus germans.
He dut al meu germà tot el que m’ha demanat.
Solució:
He fet un regal a la meva germana: Li n’he fet un.
He fet el regal a la meva germana: L’hi he fet.
He fet molts regals a la meva germana: Li n’he fet molts.
He fet molts regals a les meves germanes: Els n’he fet molts.
He fet uns quants regals a les meves germanes: Els n’he fet uns quants.
He dut els regals a les meves germanes: Els els he dut.
He dut els regals als meus germans: Els els he dut.
He dut al meu germà tot el que m’ha demanat: Li ho he dut tot.
5 Fes el mateix que en
l’activitat anterior:
Podries dur aquests fulls d’inscripció als companys de 4t B?
Passa les notes al Cornel·li (present).
Passa les notes al Cornel·li (imperatiu)!
Dirigeix el discurs a les persones reunides a la sala (present).
Dirigeix el discurs a les persones reunides a la sala (imperatiu)!
Solució:
Podries dur aquests fulls d’inscripció als companys de 4t B? Els els
podries dur? Podries dur-los-els?
Passa les notes al Cornel·li (present): Les hi passa.
Passa les notes al Cornel·li (imperatiu)! Passa-les-hi!
Dirigeix el discurs a les persones reunides a la sala (present). Els el
dirigeix.
Dirigeix el discurs a les persones reunides a la sala (imperatiu)!
Dirigeix-los-el.
6 Fes totes les combinacions
possibles:
Fa
|
un
|
whatsapp/s
|
al Pius
|
Li’n fa un.
|
Fa
|
-
|
“
|
“
|
|
Fa
|
força
|
“
|
“
|
|
Fa
|
el
|
“
|
“
|
|
Fa
|
els
|
“
|
“
|
|
Fa
|
uns quants
|
“
|
“
|
|
Fa
|
tres
|
“
|
“
|
|
Fa
|
un
|
“
|
a l’Olegarda
|
|
Fa
|
-
|
“
|
||
Fa
|
força
|
“
|
||
Fa
|
el
|
“
|
||
Fa
|
els
|
“
|
||
Fa
|
uns quants
|
“
|
||
Fa
|
tres
|
“
|
||
Fa
|
un
|
“
|
als seus amics
|
|
Fa
|
-
|
“
|
||
Fa
|
força
|
“
|
||
Fa
|
el
|
“
|
||
Fa
|
els
|
“
|
||
Fa
|
uns quants
|
“
|
||
Fa
|
tres
|
“
|
Solució:
Fa
|
un
|
whatsapp/s
|
al Pius
|
Li’n fa un.
|
Fa
|
-
|
“
|
“
|
Li’n fa.
|
Fa
|
força
|
“
|
“
|
Li’n fa força.
|
Fa
|
el
|
“
|
“
|
L’hi fa.
|
Fa
|
els
|
“
|
“
|
Els hi fa.
|
Fa
|
uns quants
|
“
|
“
|
Li’n fa uns quants.
|
Fa
|
tres
|
“
|
“
|
Li’n fa tres.
|
Fa
|
un
|
“
|
a l’Olegarda
|
Li’n fa un.
|
Fa
|
-
|
“
|
Li’n fa un.
|
|
Fa
|
força
|
“
|
Li’n fa força.
|
|
Fa
|
el
|
“
|
L’hi fa.
|
|
Fa
|
els
|
“
|
Els hi fa.
|
|
Fa
|
uns quants
|
“
|
Li’n fa uns quants.
|
|
Fa
|
tres
|
“
|
Li’n fa tres.
|
|
Fa
|
un
|
“
|
als seus amics
|
Els en fa un.
|
Fa
|
-
|
“
|
Els en fa.
|
|
Fa
|
força
|
“
|
Els en fa força.
|
|
Fa
|
el
|
“
|
Els el fa.
|
|
Fa
|
els
|
“
|
Els els fa.
|
|
Fa
|
uns quants
|
“
|
Els en fa uns quants.
|
|
Fa
|
tres
|
“
|
Els en fa tres.
|
7 En quines d’aquestes
oracions el pronom “hi” sobra?
He anat a veure els oncles a la casa on viuen dalt de tot del poble i els
hi he dut un pastís.
Sempre els hi dic que no juguin a pilota al pati de casa.
Tinc molts llapis de colors que no faig servir que pot fer servir el
Guillem. Els hi regalaré.
No m’agrada que els nens no diguin res. Els hi escriuré un missatge amb el
mòbil.
Vaig anar a visitar els avis i els hi vaig portar un retrat que els vaig
fer.
És estrany perquè va demanar-li de revisar els exàmens i no els hi va voler
ensenyar.
Solució:
He anat a veure els oncles a la casa on viuen dalt de tot del poble i els hi
he dut un pastís: És correcta. “Hi” és CCL.
Sempre els hi dic que no juguin a pilota al pati de casa.
Tinc molts llapis de colors que no faig servir que pot fer servir el
Guillem. Els hi regalaré: És correcta.
No m’agrada que els nens no diguin res. Els hi escriuré un missatge
amb el mòbil.
Vaig anar a visitar els avis i els hi vaig portar un retrat que els
vaig fer.
És estrany perquè va demanar-li de revisar els exàmens i no els hi va voler
ensenyar: És correcta.
8 Substitueix tots els complements
verbals per pronoms febles:
Me’n vaig a cal Claudi.
Acostuma’t aviat al nou horari, Marc-Aureli.
Cleòpatra, et vas descuidar tres llibres a casa meva.
Us duré unes quantes capses de galetes a la cabana del bosc.
Es va endur massa coses a l’excursió.
Solució:
Me’n vaig a cal Claudi: Me n’hi vaig.
Acostuma’t aviat al nou horari, Marc-Aureli: Acostuma-t’h, Marc-Aureli.
Cleòpatra, et vas descuidar tres llibres a casa meva: Cleòpatra, te n’hi
vas descuidar tres.
Us duré unes quantes capses de galetes a la cabana del bosc: Us n’hi duré
unes quantes.
Es va endur massa coses a l’excursió: Se n’hi va endur massa.
9 Substitueix els pronoms
febles per complements, quan sigui possible:
Les hi veig.
T’hi fas.
Me n’hi dus?
Els ho he recordat.
L’hi faig.
Te’n trec.
Hi camina per la carretera.
Hi camina ben tranquil.
Porta-la-hi!
Treu-la’n.
Les són o no?
Proposta de solució:
Les hi veig: Veig les teves germanes molt altes. / Veig l.t.g. a la
terrassa del bar. /Veig l.t.g. força bé.
T’hi fas: Et fas amb l’Onofre. / Et fas gran.
Me n’hi dus?: Em duc arròs a la cabana?
Els ho he recordat: He recordat que demà hi ha examen als meus amics.
L’hi faig: Faig el sopar a l’avi. / Faig el sopar a l’apartament.
Te’n trec: Et trec polls.
Hi camina per la carretera: Camina tranquil·la per la carretera.
Hi camina ben tranquil: Camina ben tranquil pel bosc.
Porta-la-hi!: Porta la sopa al menjador! / Porta la sopa a l’àvia!
Treu-la’n: Treu la pols del moble.
Les són o no?: Són les tres o no?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada