APUNTS
|
Comunicació i
llenguatges
|
El procés de comunicació (en qualsevol situació
de comunicació és fàcil detectar els factors
o elements que hi intervenen):
·
L’emissor és l’ésser que pren la
informació i l’elabora segons un codi determinat, amb la intenció de
transmetre-la en un missatge. Una persona A que veu un llamp, per exemple.
·
El codi
és el conjunt dels signes i de les seves regles de combinació que serveixen per
a transmetre una informació o font segons un sistema simbòlic comprensible o
desxifrable per a l’emissor i el receptor. Per exemple, la llengua catalana.
·
El missatge
és la informació que es va originar en la font però ja elaborada i configurada
mitjançant el codi: la persona A diu a una altra, B, aquesta oració: “Em sembla
que plourà”.
·
El canal
és el mitjà físic a través del qual es transmet el missatge: en aquest cas,
l’aire.
·
El referent
són les persones, objectes, fets a què fa referència el missatge
·
El receptor
és qui rep i desxifra el missatge codificat per l’emissor usant el mateix codi
amb què va ser xifrat si la transmissió és ideal. Si A crida ben fort pot ser
que algú altre senti el missatge, a més de B. Un veí d’un mas proper, per
exemple.
Les funcions del llenguatge
Els signes
a)
Tipus de signes
Indicis (índexs o
senyals): fum, fulla (relació directa entre senyal i significat)
Icones (imatges):
quadre, fotografia, onomatopeia, cartell, alguns senyals de trànsit (relació de
semblança)
Símbols: nombre,
lletra, signe lingüístic, alguns senyals de trànsit (pura convenció)
b)
El signe lingüístic
És la unitat mínima de comunicació plena de significat i
es compon de significat (imatge mental, idea o concepte de l’objecte o de la
situació de què es parla) i de significant (la realitat acústica, allò que
sentim, els sons o lletres que formen el signe lingüístic) en relació amb un
referent (l’objecte o situació real que prenem de referència per produir el
signe lingüístic).
Tal com
hem vist que passava amb els símbols, la relació entre el significant i el significat és arbitrària, no és natural. És producte
d'una convenció en una determinada comunitat lingüística.
En
qualsevol missatge, el signe lingüístic és la unitat mínima amb significació,
que anomenem “monema”, i que pot coincidir amb la unitat “paraula” o no
coincidir-hi. Per exemple, el mot “mare” té un significat i un referent clar,
però si diem “marassa” entenem que a la paraula anterior li hem afegit un sufix
“ass” que li ha aportat un matís de bondat, de tendresa. En el primer cas
monema i paraula coincideixen, mentre que “marassa” és una paraula composta de
dos monemes.
“marassa”
|
monema 1: “mare”
|
monema 2: “ass”
|
Els monemes poden ser de dos tipus: els lexemes són la part de la paraula que
aporten el significat lèxic, mentre que els morfemes poden ser afixos
si matisen aquest significat amb algun tret nou (més gran, més petit, més
lleig, etc.) o bé morfemes flexius
si en canvien algun aspecte gramatical (el gènere i el nombre en substantius,
adjectius, determinants i pronoms, o el nombre, la persona i el temps en
verbs). Fixa’t en l’anàlisi que fem del mot “marasses”:
En
general, el llenguatge humà es caracteritza per tenir una doble articulació: es pot dividir en parts que tenen significat
independent i també en parts que no signifiquen res per si soles. La combinació
de dos o més monemes, és a dir, d’unitats amb significat independent,
constitueix la unitat mínima de la primera articulació del llenguatge.
Si els
dividim en els sons que els formen, arribarem a la segona articulació del
llenguatge, formada per les unitats mínimes i abstractes de llenguatge sense
significat independent anomenades fonemes:
“marasses”
|
monemes
|
lexema
|
“mare”
|
|
morfemes
|
afix
|
“ass”
|
||
marca de plural
|
“s”
|
|||
fonemes
|
[mərásəs]
|
Els
fonemes adquireixen significat quan a l’intercanviar-se amb d’altres en la
cadena fònica provoquen canvis de significat en les unitats immediatament
superiors, els monemes i les paraules:
[mərásəs]
(“marasses”) > [mərákəs] (“maraques”)
cadena
fònica
Els sons de la llengua (que estudia la
Fonètica, transcrits entre claus [ ])
adquireixen la categoria de fonemes
(que estudia la Fonologia, transcrits entre barres / /) quan creen canvis de significat en els
monemes. En l’exemple anterior:
“marasses”,
“maraques”
[s]
→ /s/
[k]
→ /k/
·
Regles sintagmàtiques: relacions horitzontals entre les unitats de la cadena
gramatical, com la formació del femení amb –a, la formació del plural amb -s,
la concordança entre nom i adjectiu, l’ordre i la col·locació dels elements en
l’oració, etc.
·
Regles paradigmàtiques: relacions verticals entre aquelles unitats, com ara la
sinonímia, l’antonímia, la flexió verbal, etc.
Context situacional i context discursiu
- context situacional: marc físic,
temporal i espacial, de naturalesa extralingüística, en què es desenvolupa
el procés comunicatiu, i que de vegades és essencial per a poder
interpretar correctament un missatge
- context discursiu:
circumstàncies lingüístiques (missatges previs al missatge, coneixements
de pressuposicions i dades necessàries per a la comprensió del missatge)
que ha de tenir el missatge per a poder ser entès totalment
El llenguatge no verbal
L’ésser humà és l’únic animal que
es pot comunicar a través del llenguatge oral, i és en la conversa allà on
utilitza multitud de signes per expressar el seu pensament. A part de la
llengua, hi intervenen d’altres formes de comunicació no verbals o signes no
lingüístics:
·
Els gestos
·
La posició del cos
·
La mirada
·
Les característiques físiques
·
L’espai de conversa
·
La veu
En qualsevol missatge oral intervé
només un 7 % d’elements verbals, mentre que el 38 % és vocal (to de veu,
matisos del to, etc.) i un 55 % no verbal (mirada i gestualitat).
Hi ha
molts tipus de gestos, amb diversos
tipus de graus de significació.
Els emblemes es fan conscientment amb les mans, tenen traducció verbal
i de vegades canvien de significat depenent de la comunitat lingüística en què
es facin servir.
Els il·lustradors, en canvi, són moviments corporals que il·lustren el
discurs i que de vegades fem de manera inconscient.
Els gestos reguladors,
com el seu nom indica, es fan per mantenir i controlar la conversa oral entre
dues o més persones.
Hi ha un darrer tipus de signes que no són tan
recomanables, els adaptadors, un
tipus de signes que fem sovint de manera inconscient en la nostra vida
quotidiana quan ens relacionem amb les altres persones o ens adaptem a una
situació, manifestacions externes d’estats d’ànims i emocions que poden
representar un obstacle per a la comunicació si no els controlem o n’abusem:
gratar-se una galta, jugar amb un bolígraf, plegar i desplegar els braços,
mossegar-se les ungles...
La posició del
cos també té importància en la comunicació oral: no és el mateix parlar dret
que assegut, corba endavant que amb l’esquena recta, etc.
En les converses orals, el contacte visual és bàsic per
mantenir la comunicació, perquè la mirada
és el principal mitjà per controlar la interacció entre l’emissor i el
receptor, anomenada feedback. Hi ha moltes maneres de mirar aquell o aquells
amb qui parlem o a qui escoltem: mostrant il·lusió, interès i emoció, o bé
avorriment, tensió i hostilitat.
Les característiques físiques de les persones,
així com també els seus gustos, la manera de vestir i els seus objectes
personals, també donen informació del caràcter de cadascú, de la seva manera de
pensar, de com som: pentinats, maquillatge, roba, complements; modes, símbols,
estils i costums; formes, colors i significat dels objectes que ens agraden o
ens atrauen.
Cal tenir en compte també l’espai de conversa perquè el diàleg es desenvolupi. Tenim tres tipus
d’espais: l’espai íntim és aquell que ens pertany exclusivament a nosaltres i
on deixem entrar un nombre molt limitat de persones per parlar de qüestions
íntimes i personals; en segon lloc, l’espai personal inclou converses més
àmplies i incorpora molts més amics i coneguts; finalment, a l’espai social
parlem amb tota mena de persones, coneguts i desconeguts, l’entorn laboral, els
pobles i ciutats que tenen trets comuns amb el nostre espai quotidià. L’espai "comunica".
La veu mereix una consideració especial en
els missatges orals. Com que és l’instrument gràcies al qual s’emet el missatge,
el volum, el ritme, el to i l’articulació seran fonamentals perquè la
comunicació obtingui els matisos necessaris per assegurar l’objectiu
comunicatiu que vulguem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada